Skręt w lewo na skrzyżowaniu

   Zakręt w lewo jest jednym z trudniejszych manewrów i jego poprawne wykonanie, stwarza początkującym kierowcom spore trudności. Aby prędzej opanować naukę skręcania w lewo na skrzyżowaniu, wykonujmy ten manewr etapami.
   Etap I. Zajęcie pasa ruch do skrętu w lewo.
   a) Na jezdni o dwóch lub więcej pasów ruchu, oznaczonych znakami, zajmujemy pas ruchu z namalowanymi znakami, umożliwiającymi skręcenie w lewo.
   b) Na jezdni nieoznaczonej, zajmujemy pas ruchu jak najbliżej osi jezdni, pamiętając z poprzednich lekcji, że nasza połowa jezdni mająca niekiedy około półtora szerokości naszego samochodu, posiada trzy pasy ruchu, jeśli zagadnienie dotyczy np. skrętu:
   Pas ruchu przy osi jezdni, do skrętu w lewo. Pośrodku pas ruchu do jazdy na wprost i przy krawężniku pas ruchu do wykonania skrętu w prawo.  
   Etap II. Wyhamowanie prędkości i redukcja biegu na bieg drugi.
   Gdy uda nam się zająć pas ruchu do wykonania skrętu, na biegu wyższym, na którym jechaliśmy, to zbliżając się do skrzyżowania, wyhamowujemy prędkość tak, aby przed przejściem dla pieszych zredukować na bieg II. (Oczywiście omawiam tutaj pokonywanie skrzyżowania z jazdy, czyli bez zatrzymania samochodu z powodu znaku czy przechodzącego pieszego)
   Etap III. Wykonanie skrętu.
   Wykonując skręt na jezdni o dwóch pasach ruchu umożliwiających jazdę w lewo,    na drodze, którą dojeżdżamy do skrzyżowania, oraz na drodze, w którą skręcamy, wtedy zakręt wykonujemy bez zmiany pasa ruchu na skrzyżowaniu, natomiast jeśli jezdnia przed skrętem miała jeden pas do skrętu w lewo, to możemy wjechać zarówno w pas lewy, jak i prawy, jeśli jest wolny.
   Pamiętajmy, że podczas wykonywania skrętu na obszernym skrzyżowaniu, obowiązuje nas zasada ,,prawej strony wolnej” (nie dotyczy skrzyżowań z sygnalizacją świetlną i malowanymi znakami poziomymi na pasach do skrętu w lewo) i do momentu opuszczenia skrzyżowania, wszelkie pojazdy zbliżające się do nas z prawej strony, będą miały pierwszeństwo.
   Na jezdniach jednopasmowych, nieoznakowanych znakami poziomymi, wykonanie skrętu jest o wiele prostsze. Po skręcie wjeżdżamy w środek naszej połowy jezdni,     gdy chcemy kontynuować jazdę na wprost. 
   Etap IV. Przyspieszenie i kontynuowanie jazdy.
   Podczas wykonywania manewru skrętu, obowiązuje nas zachowanie szczególnej ostrożności. Każde pokonanie skrzyżowania jest inne, niepowtarzalne z powodu pieszych i innych użytkowników ruchu, dlatego jadąc na biegu drugim przez skrzyżowanie, musimy być gotowi w każdej chwili zatrzymać samochód. Dopiero       po minięciu namalowanego przejścia dla pieszych lub miejsca za skrzyżowaniem gdzie ono się znajduje, choć nie jest wymalowane, przyspieszamy i przechodzimy na bieg III.    
   Gdy po skręcie w lewo wjechaliśmy na jezdnię dwupasmową, oznakowaną, w lewy jej pas, to tak samo, dopiero po minięciu przejścia dla pieszych, przyśpieszamy             i przechodzimy na biegi wyższe, starając się jednocześnie zmienić pas ruchu               na prawy.
                                                  

Wróć do > NAUKA JAZDY <

BLOG MOTORYZACYJNY

Stanisław Magot

98 - 400 Wieruszów

ul. Warszawska 113

Zapraszamy do serwisu

tel.  48 668 216 761

tel. 48 62 78  41261

stmagot@gmail.com