Jazda w ruchu miejskim

   Jazda w ruchu miejskim przestanie być problemem dla kursanta lub świeżo upieczonego kierowcy, gdy uświadomi sobie, że nie jest intruzem wśród innych pojazdów, a równoprawnym użytkownikiem ruchu drogowego. Nie przejmując się zbytnio niedoskonałościami w technice jazdy, będzie prowadził samochód ulicami miasta, zgodnie z poznanymi podczas kursu przepisami, oraz zasadą ograniczonego zaufania, która przestrzega, przed innymi użytkownikami drogi, mogącymi nie stosować się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego.
   Bardzo ważne podczas jazdy w mieście są lusterka wsteczne.
   Nie wystarczy przed rozpoczęciem jazdy, ruchem wynikającym z nawyku poprawić lusterko w prawo czy w lewo. Lusterko wewnętrzne musi po ustawieniu, dokładnie dolną krawędzią chwytać dolną krawędź tylnej szyby. Lusterka boczne także za każdym razem muszą obejmować w ten sam sposób przestrzeń z tyłu samochodu. (Powinny pokazywać ją równolegle do boków naszego pojazdu, a nie pod jakimś kątem).
   Obserwowanie drogi z tyłu samochodu, powinno być tak samo naturalne, jak obejmowanie jej wzrokiem z przodu pojazdu. Jest to istotne przy zmianach pasów ruchu podczas omijania i wyprzedzania, bardzo ważne podczas powrotu na prawy pas,         czy podczas zajmowania lewego pasa ruchu do wykonania skrętu w lewo. Po prostu spoglądanie oraz rozpoznawanie sytuacji z tyłu naszego samochodu nie może sprawiać nam żadnych trudności.
   Drugim bardzo ważnym elementem jazdy po mieście jest umiejętność spostrzegania znaków drogowych i stosowania się do ich nakazów oraz zakazów.
   ,,Czytanie” znaków drogowych podczas jazdy w gęstym ruchu ulicznym, można porównać do czytania książki techniczno-naukowej. Czytając taką książkę, niejednokrotnie wiele stron i tematów świadomie opuszczamy, inne strony kartkujemy tylko pobieżnie, zbliżając się do tematu, który nas interesuje i dopiero natrafiwszy        na interesujący nas problem, skupiamy na nim naszą uwagę.
   Podobnie jest ze znakami drogowymi. Mając zamiar się zatrzymać, rozglądamy się   za znakami zakazu postoju i zatrzymywania się oraz pokazujące sposób jazdy, (linie namalowane na jezdni) pomijając inne znaki. Mając zamiar skręcić na skrzyżowaniu, szukamy wzrokiem znaków, które pokażą, w jaki sposób wolno nam to zrobić, czy też wjeżdżając w nieznaną nam uliczkę, musimy poszukać wzrokiem znaku, który powie jaki ruch na niej obowiązuje.
   Jadąc więc ulicami nieznanego nam miasta, skupiamy naszą uwagę przede wszystkim na bezpiecznym i ostrożnym prowadzeniu samochodu, traktując znaki drogowe jako   coś dodatkowego, mającego nam w tym pomóc.

   Istnieją jednak trzy znaki drogowe, którym podporządkowujemy cała naszą jazdę.     Są to znaki wyjątkowe, co podkreślają niepowtarzalne ich kształty:
   1. Jest tyko jeden taki kwadrat (pomijając znak odwołujący). Znak ten informuje nas, że wolno nam przejechać przez skrzyżowanie, tak jakbyśmy mieli zielone światło.
   2. Jest tylko jeden taki odwrócony trójkąt wśród wszystkich znaków. Ten znak mówi nam, że przez skrzyżowanie wolno nam przejechać, tylko wtedy, gdy upewnimy się,       że na drodze poprzecznej nie ma innych pojazdów, lub nie zbliżają się do skrzyżowania inne pojazdy, mające przed nami pierwszeństwo przejazdu.
   3. Jest tylko jeden taki ośmiokąt. Znak ten nakazuje nam bezwarunkowo zatrzymać się przed skrzyżowaniem w miejscu oznaczonym namalowaną linią lub w takim z którego będziemy mogli upewnić się, że nasze wjechanie na skrzyżowanie nie spowoduje zagrożenia oraz utrudnienia jazdy innemu kierowcy.
   I to jest cała istota jazdy ulicami miasta. Pamiętajmy, że przeoczenie któregoś               z pozostałych znaków, które przedkłada nam Kodeks Drogowy, może skończyć się         dla nas mandatem i utratą kilkuset złotych, natomiast przegapienie któregoś z tych trzech znaków, przeważnie kosztuje życie ludzkie albo jest przyczyną czyjegoś kalectwa

Wróć do >Nauka jazdy<

BLOG MOTORYZACYJNY

Stanisław Magot

98 - 400 Wieruszów

ul. Warszawska 113

Zapraszamy do serwisu

tel.  48 668 216 761

tel. 48 62 78  41261

stmagot@gmail.com