Jazda w terenie nie zabudowanym

   W ostatniej lekcji naszego krótkiego kursu nauki jazdy zajmiemy się jazdą po drogach             na obszarze niezabudowanym.
   Współczesne samochody, których silniki mają przeważnie powyżej 100 KM  w większości przypadków, najlepiej sprawują się w jeździe po drogach ekspresowych i autostradach, a jazda   na ograniczonych prędkościach nie leży w ich ,,charakterze”. Dlatego tak ważne jest opanowanie jazdy na poszczególnych biegach (lekcja nr 3) oraz ,,wyczuciu” samochodu, co ułatwi nam poruszanie się po zatłoczonych drogach drugiej kategorii, po których jeździmy najczęściej. 
   Poza tym instrukcja samochodu podpowiada nam jak ekonomicznie i bez szkody dla silnika, należy prowadzić nasz pojazd i do tych wskazówek powinniśmy się bezwzględnie stosować. Odradzam też głośnego słuchania radia podczas jazdy, a muzyką, która uprzyjemnia nam chwile za kierownicą, powinien być szum naszego pełnosprawnego silnika.
   Tak więc jazda poza terenem zabudowanym powinna być dla nas przyjemnością i relaksem,     co jednocześnie nie zwalnia nas z ciągłej uwagi i skupieniu się, na wykonywanych czynnościach związanych z prowadzeniem auta oraz zachowania szczególnej koncentracji podczas wykonywania niebezpiecznych manewrów, jakimi są: omijanie, mijanie i wyprzedzanie innych uczestników ruchu drogowego. Pamiętajmy też o przepisach, których uczyliśmy się na kursie         i o tym, że nie uczyliśmy się ich po to, aby zaliczyć egzamin, ale dlatego, żeby je stosować podczas naszej jazdy. Takie zakazy jak np.: gdzie nie wolno nam wyprzedzać; pozwolenia: kiedy wolno nam omijać i w jaki sposób, innego użytkownika drogi, czy inne wskazówki przekazywane nam przez oznakowania drogi, muszą być przez nas zauważone i respektowane.
   Inną ważną rzeczą w czasie szybkiej jazdy na obszarze niezabudowanym jest umiejętność pokonywania zakrętów.

 

   Umiejętność ta musi na trwale zadomowić się w naszej podświadomości, gdy prowadzimy samochód, a szczególnie jej pierwszy etap: wejście w zakręt, co jest bardzo istotne podczas jazdy w okresie zimowym oraz podczas jazdy w złych warunkach atmosferycznych.
   Wchodząc w zakręt, musimy czuć, że panujemy nad samochodem i widoczny przed nami zakręt pokonamy z wybraną przez nas prędkością, dobierając szybkość samochodu przy pomocy hamulca i w razie potrzeby redukcji biegów. Moment - miejsce przyspieszenia, czyli wyjścia         z zakrętu jest pokazany na dołączonym szkicu.
   Na koniec warto, byśmy przypomnieli sobie, na jakiej drodze, z jaką prędkością wolno prowadzić samochód, aby nie przysporzyć sobie kłopotów i nadwyrężyć swojego portfela.

Autostrada    do 140 km/godz.  

 
   Tabliczka  >Płatna< 
   informuje nas czy dany
   odcinek autostrady jest płatny

 

Droga ekspresowa - dwu jezdniowa     do 120 km/godz.

 


  Tabliczka  >Płatna< 
   informuje nas czy dany
   odcinek drogi jest płatny
 
Na obu tych drogach możemy pojechać trochę szybciej z powodu tzw. Marginesu błędu kierowcy, wynikającego np. z błędnych wskazań licznika, ale nie więcej niż 10 km/godz. na prawidłowo działającym liczniku. 

 

Droga ekspresowa - jedno jezdniowa     do 100 km/godz.


Droga dwujezdniowa o dwóch pasach w każdą stronę     do 100 km/godz.


        Ta droga może wyglądać lepiej od drogi ekspresowej, albo nawet od autostrady, lecz gdy nie jest oznakowana pokazanymi wyżej znakami, jest tylko drogą szybkiego ruchu i obowiązuje na niej ograniczenie  prędkości do 100 km/godz.


Droga zwykła poza obszarem zabudowanym   do 90 km/godz.


Obszar zabudowany
      Od godz. 5:00 do 23:00    do 50 km/godz.
      Od godz. 23:00 do 5:00    do 60 km/godz.

 

                          Strefa zamieszkania      do 20 km/godz.

 

Wróć do >NAUKA JAZDY<

BLOG MOTORYZACYJNY

Stanisław Magot

98 - 400 Wieruszów

ul. Warszawska 113

Zapraszamy do serwisu

tel.  48 668 216 761

tel. 48 62 78  41261

stmagot@gmail.com