Jak już wiemy z poprzedniej lekcji, bieg I jest do ruszania. Bieg II do rozpędzania samochodu, wolnej jazdy np. w korku oraz manewrowania - tak zwanej jazda na pół sprzęgła. Bieg III i następne są biegami do jazdy.
Obecnie popularne samochody osobowe posiadają podobne przełożenia skrzyni biegów tzn. że jeździe na poszczególnych biegach odpowiadają podobne, optymalne obroty silnika, co przekłada się na podobne prędkości we wszystkich tych samochodach, na tych samych biegach. Biegowi drugiemu odpowiada prędkość około 20 - 30 km/godz., trzeciemu 40 -50 km/godz., czwartemu kilka kilometrów powyżej 60 km/godz., a biegowi piątemu prędkość powyżej 80 km/godz. i tego musimy się trzymać podczas jazdy.
Prędkości pomiędzy wyszczególnionymi powyżej prędkościami są prędkościami przejściowymi, służącymi do rozpędzania samochodu na biegu niższym i przejścia na bieg wyższy lub wyhamowywania prędkości, aby zredukować na właściwy bieg niższy.
W celu utrzymania właściwej prędkości na odpowiednim biegu pomocny nam będzie obrotomierz, ale ważniejsze jest, abyśmy sami nauczyli się jak najprędzej ,,czuć samochód”, którym jedziemy i po pracy silnika wiedzieli, kiedy jego obroty są za wysokie i przechodzili wtedy na bieg wyższy, lub gdy silnik ,,męczy się” na zbyt małych obrotach, jak najprędzej dobierali odpowiedni bieg niższy.
* * *
Stanisław Magot
98 - 400 Wieruszów
ul. Warszawska 113
Zapraszamy do serwisu