Bóle pleców

 

   Bóle pleców mogą być konsekwencją wielu poważnych schorzeń takich jak:

   - Dyskopatia (wypadnięcie dysku).

   - Osteoporoza (tracenie z wiekiem masy kostnej, charakteryzujące się osłabieniem              i kruchością kości).

   - Wady postawy: kifoza i lordoza (wygięcie kręgosłupa do tyłu lub przodu).

   - Rwa kulszowa (powikłania po wypadnięciu dysku).

   - Skolioza (boczne wygięcie kręgosłupa).

   - Zapalenie stawów kręgosłupa (stawy kręgosłupa objęte zapaleniem zastępowane      są przez nową tkankę kostną, która łączy kręgi, doprowadzając do zesztywnienia kręgosłupa  i przymusowego przyjmowania sylwetki pochylonej).

   - Zwężenie kanału kręgowego (doprowadza do ucisku oraz stanu zapalnego rdzenia kręgowego i odchodzących nerwów w okolicy zwężenia).

 

   Gdy odczuwasz przewlekłe, ostre bóle pleców, którym towarzyszą takie objawy jak: drętwienie kończyn dolnych lub górnych, skrzywienie postawy, któremu trudno jest się przeciwstawić, czy brak odruchów nerwowych, niezwłocznie udaj się do lekarza, który zdiagnozuje twoje dolegliwości. Zdefiniuje, czy są, one związane są z dyskopatią, osteoporozą czy inną chorobą zasadniczą i poprowadzi właściwe leczenie.

   Jeśli jednak usłyszysz dobre wiadomości, że twoje bóle pleców są niepowikłalne z żadną chorobą wymienioną powyżej, najlepiej zająć się nimi samodzielnie.

 

   W przypadku ostrych bólów związanych z gwałtownymi ruchami oraz zwiększonym napięciem mięśni, zalecany jest przede wszystkim odpoczynek.

    W ciągu najbliższych trzech dni od ich wystąpienia trzeba jak najwięcej leżeć na plecach, na twardym podłożu. Na przykład, na twardym materacu lub kocu położonym na podłodze. Pod kolana można wsunąć małą poduszkę i dodatkowo, aby zmniejszyć dolegliwości, można rozgrzewać bolącą okolicę poduszką elektryczną.

   Nie powinno się leżeć na brzuchu, czy boku, nawet jeśli jest to najwygodniejsza pozycja. 

   Po ustąpieniu bólu należy rozpocząć ćwiczenia mające na celu przywrócenie prawidłowego układu całego ciała oraz.wzmocnienie kręgosłupa. Należy pamiętać, że ciało w odpowiedzi    na ćwiczenia, zwiększa wytwarzanie endorfin — substancji poprawiających nastrój, będących także naturalnymi lekami przeciwbólowymi, i regenerującymi.

    A oto porady, które pozwolą wrócić do dawnej sprawności i dzięki którym unikniemy          w przyszłości urazów oraz bólów.

   - Ćwicz co najmniej 30 minut dziennie. Może być to np. chodzenie, nordic walking,            po polsku ,,chodzenie z kijkami”.

   - Pamiętaj o właściwym sposobie pochylania się i wstawania, podczas podnoszenia ciężarów.

   - Jeśli pracujesz przy biurku, krzesło powinno mieć odpowiednie oparcie, a biurko właściwą wysokość.

   - Unikaj długotrwałego siedzenia.

   - Podczas długotrwałej jazdy samochodem, rób przerwy, przeciągnij się, zrób kilka kroków.     - Jeśli podczas pracy musisz długo stać w jednym miejscu, stawiaj od czasu do czasu jedną nogę na niskim stołku lub innym przedmiocie. 

 - Śpij na twardym, wygodnym materacu, mając pod głową najlepiej ortopedyczną poduszkę.

 

   Więcej o bólach pleców na moim blogu, na stronie: Bóle krzyża (kręgosłupa)

 

*        *        *

 

maggallery.pl > Mój blog > Zrób to sam > Blog medyczny

 

Stanisław Magot

98 - 400 Wieruszów

ul. Warszawska 113

Zapraszamy do serwisu

tel.  48 668 216 761

tel. 48 62 78  41261

stmagot@gmail.com