Bóle krzyża (kręgosłupa)

 

   Przyczyną bólów kręgosłupa w okolicy lędźwiowo krzyżowej oraz w okolicy kręgosłupa szyjnego, może być wypadnięcie dysku; tzw. dyskopatia, wrodzona lub spowodowana urazem, a także zwyrodnienie kręgów (dysków międzykręgowych)  - choroba dotycząca raczej ludzi starszych po 60 roku życia.

   Bóle z powodu tych schorzeń są podobne. Ostre i palące, nasilające się podczas ruchu, zwłaszcza przy schylaniu, napinaniu mięśni tułowia, kaszlaniu czy kichaniu. Promieniują        od pleców do pośladków i nóg bądź też obejmują szyję i ramiona.

   Ten nawracający, uporczywy ból nie do wytrzymania, wymaga wizyty u lekarza, zazwyczaj hospitalizacji i leczenia, być może z interwencją chirurga.

 

 

   Gdy będziemy już mieli za sobą leczenie szpitalne i okres rekonwalescencji po przebyciu  tych chorób, powinniśmy na nowo ,,stanąć na własnych nogach”.

   Odstawić leki, przynoszące chwilową ulgę i poprawę samopoczucia z jednej strony,                  a z drugiej doprowadzające do choroby wrzodowej i sięgnąć po różne terapie alternatywne, zalecane przy tych schorzeniach.

    Niezbędnym warunkiem do rozpoczęcia samoleczenia, będzie osiągnięcie i utrzymanie idealnej, prawidłowej masy ciała i nauczenie się na nowo prawidłowych sposobów stania, siedzenia i poruszania się. Działania te, pomogą zlikwidować powracające bóle i inne nieprzyjemne objawy.

   Podstawą zapobiegania ponownego wypadnięcia dysku, jest utrzymanie dobrej formy fizycznej  i prawidłowej postawy ciała. Należy unikać, garbienia pleców, wyginania tułowia,  czy chodzenia ze skrzywioną głową, bo tak jest nam wygodniej.

   Krzesła lub fotel samochodu, muszą dawać odpowiednio wygodne oparcie dla pleców. 

   Jeśli nie możemy uniknąć, podnoszenia sporych ciężarów, to musimy nauczyć się prawidłowego zginania kolan i właściwego ustawiania pleców, przy ich podnoszeniu.

   Także odpoczynek, który najczęściej robimy w pozycji leżącej oraz spanie, jest bardzo ważne. Powinno się leżeć (spać) na sprężystym, ale nie twardym materacu, dopasowanym do ciężaru swojego ciała, tak aby kręgosłup podczas spania był w linii prostej, niezależnie od tego,          czy leżymy na boku, czy na plecach.

   Poduszka też nie może być za twarda. Nieraz trzeba wymienić ich kilka, aby dobrać                tę właściwą, zapewniającą komfort naszym barkom i szyi.

   Do dyskopatii, prawdopodobnie doprowadził nas styl życia pełen stresów i nieobliczalnych zachowań, to też należy go zmienić. Przy pomocy Jogi i innych wschodnich metod leczenia      z pewnością uda nam się to zrobić. Zyskać poczucie spokoju oraz pogody ducha, wzmacniając jednocześnie mięśnie i kości, co przyczyni się do tego, że nasz kręgosłup stanie się bardziej elastyczny i odporny na urazy.

 

   Na koniec tego krótkiego artykułu, zawierającego tylko samą istotę samoleczenia bólów kręgosłupa, podam dwa proste ćwiczenia:

 

                Ćwiczenie na bóle w okolicy kręgosłupa szyjnego.

   - Pochyl głowę jak najbardziej ku przodowi, tak aby broda dotknęła ciała i pozostań w tej pozycji 2-3 sekundy.

   - Następnie wykonaj łagodny skręt głową w prawo do oporu, przez 2-3 sekundy.

   - Wyprostuj głowę i przenieś ją do oporu, do tyłu na 2-3 sekundy.

   - Na koniec, przechyl głowę jak najbardziej w lewo. Potem wyprostuj i ponownie wychyl      do przodu.

   Powtórz to ćwiczenie 10 razy w prawo i 10 razy w lewo. 

 

                Ćwiczenie na bóle w okolicy lędźwiowo krzyżowej.

   - Wziąć 10 średniej wielkości orzechów włoskich i rozsypać je w okręgu o średnicy ok. 15 cm na dywanie w swoim pokoju.

   - Położyć się na nich plecami, okolicą lędzwiowo krzyżową.

   - Przy pomocy trzymanych wzdłuż ciała rąk oraz podciągniętych pod siebie i zgiętych             w kolanach nóg, przenosić ciało po orzechach w różnych kierunkach.

   - Masaż prowadzić od 5 do 20 minut. (Sami dobieramy czas zależnie od nastroju                      i samopoczucia).

   Gdy dojdziemy do wprawy i poznamy techniki najbardziej nam pomocne, masaż możemy wzbogacić, użyciem olejków aromaterapeutycznych, co uczyni go bardziej przyjemnym              i skutecznym.

    Najczęściej stosuje się olejek lawendowy i eukaliptusowy. Pierwszy działa przeciwzapalnie, przeciwbólowo i uspokajająco, a drugi, oprócz wymienionych pozytywnych działań, dodatkowo: regenerująco i przeciwobrzękowo.

 

   Ten masaż prowadzony przy pomocy dziesięciu orzechów z pewnością nie dorówna dziesięciu palcom wykwalifikowanego masażysty fizjoterapeuty, ale biorąc pod uwagę, że za masaż u specjalisty płacimy co najmniej 300 zł, a efekty będziemy odczuwali po dziesięciu obowiązkowych sesjach, może warto spróbować.

 

*       *       *

 

maggallery.pl > Mój blog > Zrób to sam > Blog medyczny

 

Stanisław Magot

98 - 400 Wieruszów

ul. Warszawska 113

Zapraszamy do serwisu

tel.  48 668 216 761

tel. 48 62 78  41261

stmagot@gmail.com