Bóle karku

 

   Ból karku jest bardzo częstą dolegliwością i gdy dokucza nam od czasu do czasu, nie należy się zbytnio martwić. Jednak gdy bóle okolicy karku i barków są dla nas niezrozumiałe i mają charakter przewlekły, konieczna jest wizyta u lekarza. Znalezienie przyczyn tych przypadłości i w razie konieczności, podjęcie leczenia w sposób zalecany przez specjalistę.

   Najczęściej jednak bóle karku są związane z wadami postawy, do których może doprowadzić np. wielogodzinna praca przy komputerze, czy długotrwałe prowadzenie samochodu i w celu ich złagodzenia wystarczą domowe sposoby.

   Również stany przewlekłego stresu i napięcia nerwowego mogą być przyczyną bardzo bolesnych skurczów szyi i barków, uniemożliwiających nawet najmniejszy ruch głową.

   Bóle karku nie muszą występować od razu po chwilach stresu czy okresie przepracowania. Mogą opanować okolice szyi, po kilku dniach, objawiając się sztywnością i ograniczeniem ruchów głowy, najczęściej rano, tuż po przebudzeniu.

    Skuteczna w samoleczeniu bólów karku, może być poduszka elektryczna czy termofor, rozgrzewający skurczone mięśnie, a także wygodne posłanie - poduszka i materac,                  na którym śpimy.

   Jest także wiele ćwiczeń zmniejszających ryzyko wystąpienia bólów karku. Np.:

 

   Pracując wiele godzin przy komputerze, zrób przerwę:

   - Stań prosto i unieś ręce wysoko nad głową, po czym pochyl tułów w przód. (Zgięcie tułowia, powinno być większe niż 90°).

   - Utrzymuj tę pozycję ok. 30 sekund.

   - Wykonaj kilka rozluźniających ruchów głową i ramionami.

   Wyprostuj tułów. Powtórz ćwiczenie kilka razy.

 

   Prowadząc samochód wiele godzin, nie wysiadając z niego, stojąc np. w ,,korku”,        możesz wykonać następujące ćwiczenie, w celu rozluźnienia mięśni karku.

   - Przechyl głowę w lewo do lewego barku. Możesz pomóc sobie dłońmi, popychając głowę.  

   - Wytrzymaj w tej pozycji ok. 15 sekund, po czym wyprostuj głowę.

   - Zrób to samo w drugą stronę.

   - Powtórz to ćwiczenie kilka razy.

   - Powoli pokręć głową 3 razy w lewo, a następnie 3 razy w prawo.

 

    Prowadząc samochód wiele godzin, gdy poczujesz się bardzo zmęczony i zaczynają,

sztywnieć ci mięśnie, zjedź na parking. Odpocznij chwilę, po czym wykonaj następujące ćwiczenie:

   - Stań prosto w lekkim rozkroku.

   - Unieś wyprostowane ręce wysoko nad głowę. Dłonie splecione palcami.

   - Trzymając biodra nieruchomo, kręć górną częścią tułowia, kilka razy w prawo, potem        w lewo.

   - Opuść ręce, odpocznij, głęboko oddychając.

   - Unieś ręce ponownie do góry jak poprzednio.

   - Starając się trzymać górną część tułowia nieruchomo, kręć biodrami kilka razy w prawo, potem w lewo (tak jakbyś ćwiczył w zwolnionym tempie z obręczą hula hop).

   - Opuść ręce, odpocznij, głęboko oddychając.

 

     Więcej o bólach karku na moim blogu, na stronie: Bóle krzyża (kręgosłupa).

 

*        *        *

 

maggallery.pl > Mój blog > Zrób to sam > Blog medyczny

 

Stanisław Magot

98 - 400 Wieruszów

ul. Warszawska 113

Zapraszamy do serwisu

tel.  48 668 216 761

tel. 48 62 78  41261

stmagot@gmail.com